Eksamensangst

Eksamensangst er en alvorlig ting for dem, der har prøvet det:

eksamensangst depressio arme gemmer ansigt

Hypnose til dæmpning og afhjælpning af eksamensangst. 

Hvis du allerede nu ved, at du har eksamensangst, så vent ikke til lige før din eksamen - det bedste resultat opnås, når du har modtaget behandling 1-3 gange og du selv når at blive overbevist om at hypnosen virker ;-)

Og du kan glæde dig til at kunne forberede dig til og gå til eksamen med en ro og et overblik, du længe har ønsket dig. 

Skulle du alligevel opleve, at der kun er ganke kort til eksamensdagen
- så kontakt mig alligevel - så finder vi en løsning. 

Kender du det ?
Du har siddet hele året med næsen i bøgerne, du har knoklet og undgået alt det sjove i livet med dette ene formål:
Du skal bestå din eksamen!   - Du har set frem til det hele året, og NU gælder det.
- Men så går det helt i stå - alt det du kan, kan du pludselig ikke huske, din puls går i vejret, dit åndedræt er lige ved at give op, alt sortner, du hyperventilerer, du tror ikke du kan, du bebrejder dig selv ALT, men lige meget hjælper det.

- og farvel til din drøm om en uddannelse, et godt job, et frit og trygt liv.

 Hjælp til eksamensangst

Hvis du inden eksamen oplever, at:

  1. Du slet ikke kan koncentrere dig om at læse, eller du læser dag og nat, men ikke kan huske, det du har læst.
  2. Dine tanker konstant er optagede af bekymringer og selvkritik: ”Jeg dumper, jeg kan intet, osv.”
  3. Du kun forventer det værste til eksamen.
  4. Du er opgivende og trist, græder måske, er irriteret og vred.

-       Så kan der være tale om eksamensangst. 
Der er forskellige måder at komme eksamensangsten til livs. 
Forberedelse - både fagligt og praktisk - er det første og vigtigste skridt. 
Men der er også en række muligheder for at få hjælp til at håndtere eksamensangsten.

Ifølge Psykolog Karin Kehlet kan man tale om, at noget er blevet til en angst, når det er blevet til en forstyrrelse: “En forstyrrelse er, når en nervøsitet udarter sig til at påvirke ens almene velbefindende og funktionsniveau, og man eksempelvis ikke kan passe skolen. Så kan man ikke længere selv klare det og har brug for hjælp til at håndtere forstyrrelsen.”

Der findes mange forslag til, hvordan du håndterer eksamensangst, eksempelvis ved hjælp hypnose.

Hypnose mod eksamensangst

Hypnose er én af de metoder, der bruges til at håndtere eksamensangst. Hypnose er en slags trancetilstand, hvor du slapper af og er modtagelig for det hypnotisøren siger. Hypnosen kan så give dig 'instruktioner', som kan ændre din adfærd eller lindre symptomer. Hypnosen kan give dig fokus på, at du skal blive bevidst om dine styrker, og hvordan du kan bruge dem i eksamenssituationen. På den måde kan du blive mere sikker på dig selv og dæmpe eksamensangsten.

Det går blandt andet ud på at bryde de negative tankemønstre, som man kan have omkring eksamen. Det kan være, at man forestiller sig, at det kun kan gå dårligt, og man slet kan ikke overskue konsekvenserne, hvis det går dårligt til eksamen.

 

Ib Groth, som er lektor på et pædagogseminarium, har hjulpet studerende med eksamensangst ved at bruge hypnose. Han fortæller, at hypnose kan:

·       dæmpe præstationsangsten

·       fremme troen på dig selv

·       dæmpe uvedkommende “støj” (irrelevante tanker)

·       opnå et måske mere realistisk selvværd.

Hypnose kræver, at man selv har lyst til at ændre noget, f.eks. eksamensangsten, så man kan ikke blive hypnotiseret, hvis man ikke selv vil.

Det er ikke sikkert, at hypnose virker på dig, eller at det virker fra den ene dag til den anden. Så hvis du er tæt på din eksamen, kan du overveje andre løsninger end hypnose.

Hypnose er en alternativ behandlingsform, så du skal selv betale for at få hypnose.

Medicin mod eksamensangst

Hvis du har voldsomme fysiske symptomer som eksempelvis uro, hjertebanken eller ingen nattesøvn, kan du overveje at tale med din læge. Lægen kan udskrive betablokker til dig, der er piller, som kan mindske de fysiske angstsymptomer til eksamen. Betablokkere nedsætter eksempelvis hjertebanken, som mange oplever ved eksamensangst.

Som ved al anden medicin kan der være bivirkningerne ved betablokkere. Det kan være nedsat blodtryk, kolde fingre og tæer, træthed, svimmelhed, kvalme og diarre. Så hvis du er uheldig at opleve bivirkninger, er piller mod eksamensangst måske ikke den rigtige løsning for dig.

Det kan være farligt at tage betablokkere sammen med anden medicin - også håndkøbsmedicin - eller hvis du lider af en kronisk sygdom, som eksempelvis diabetes. Derfor er det meget vigtigt, at du kun tager betablokkere, hvis du har talt med din læge om det først.

Fordelen ved betablokkere er, at du kan dæmpe dine angstsymptomer på kort tid.

Du kan få mere at vide om betablokkere hos din læge og på apoteket.

 

Socialrådgiver og psykoterapeut Marie Gjerum giver her en liste over gode råd mod eksamensangst, som hun bruger i sin praksis.

Før eksamen

·       Tegn dit fag for at få overblik over faget og få det allervigtigste frem. Du vil typisk kunne huske din egen tegning, og hvis du går i sort, vil du kunne finde et sted at starte.

·       Lav en realistisk læseplan. Læs ikke for meget, så du bliver overtræt. Sørg for at adskille læsetid og fritid. Fritid er vigtigt for at få ny energi - dyrk gerne sport eller hav det sjovt med vennerne.

·       Lav en plan for hvordan du vil bruge forberedelsestiden til mundtlig eksamen. F.eks. 5 min. til læsning af tekst. 10 min til ... osv. Øv mundtlig eksamen ved at tage en tekst, forbered dig i 20 min. efter din plan, tal højt om teksten - eventuelt for en studiekammerat.

·       Før skriftlig eksamen vil den bedste forberedelse være at øve en situation, der ligner eksamen mest muligt. F.eks. i en hjemmeopgave i matematik: sæt dig i 4 timer med de hjælpemidler, du må have med og leg eksamen. Det giver tryghed og træning i bl.a. at bruge noter, strukturere tid, finde ud af hvad du har særligt svært ved m.v. Lav en køreplan i alle de skriftlige fag, for hvordan du vil bruge tiden.

·       Spørg inden eksamen på skolens kontor, om du må få plads på forreste række til de skriftlige eksamener, så bliver du ikke forstyrret af de andre.

·       Sørg for at holde mange små pauser i læsningen, stræk dig, sjip osv.

·       Motion gør, at du brænder stresshormonerne af, kort afspænding sænker din nervøsitet. Gør lidt af begge dele hver dag. Har du svært ved at sove, vil afspænding hjælpe. Forestil dig, at du ligger på en varm sandstrand og tænk på, at du skal slappe af fra tå til hoved, start med tæerne.

·       Øv vejrtrækningsøvelser. F.eks. pust ud mens du tæller til 3, hold vejret mens du tæller til 3, træk vejret ind mens du tæller til 3. Det skal du øve for at kunne det automatisk, hvis du bliver meget bange, ryster, hyperventilerer, får hjertebanken eller bliver meget anspændt.

·       Udskift katastrofetanker med mere opmuntrende og realistiske tanker, som f.eks. "jeg har læst og jeg gør det så godt, jeg kan".

·       Koncentrationsøvelsen er god at gøre inden, du skal starte dagen. Den skal du bruge, når du starter i forberedelsen eller til skriftlig eksamen. Du sørger for jordforbindelse og lukker øjnene, så tænker du på, hvad du skal nu, f.eks. "de næste 20 min. skal jeg…." og prøver at lukke alt andet ude.

Til eksamen

·       Hvad siger din erfaring om, hvordan din eksamensdag helst skal starte? Følg det - f.eks. et langt bad, spise noget bestemt, god musik osv.

·       Bliver du meget nervøs af at stå på eksamensgangen og vente, kan du tage noget god musik med (med øretelefoner) eller bevæge dig rundt og bede én hente dig, når det er din tur.

·       Brug vejrtrækningsøvelse, fokusøvelse, tal positivt til dig selv.

·       Spørg om du kan få spørgsmålet igen, eller om de kan spørge på en anden måde. Hvis du bliver afbrudt midt i noget, så spørg, om du kan vende tilbage til det, de spørger om, senere. Hvis du er helt blank i det, de spørger om, så sig at du ikke lige kan finde det frem og om I kan vende tilbage til det senere.

·       Hvis det hjælper dig at bruge tavlen eller at illustrere noget på papir, så gør det.

·       Hvis du er meget nervøs, så sig det til din lærer. Bare det at du får det sagt, kan nogen gange dæmpe nervøsiteten og lærer og censor vil typisk gøre alt for at hjælpe dig. Hvis du ved, hvad du har brug for, så sig det - f.eks. lidt mere tid til at svare, lidt vand, spørgsmålet én gang til osv.

·       Skriftlig eksamen: brug fokusøvelse og vejrtrækningsøvelse. Hvis du kører helt fast, så gå ud af lokalet og sving med armene og tag koldt vand i hovedet. Tal positivt til dig selv. Prøv et andet sted i opgaven. Hold fast i, at du vil blive tiden ud og gøre dit bedste.

 

Få hjælp og gode råd ved eksamensangst.

De fleste har prøvet at være nervøse for en eksamen. Nervøsitet til eksamen eller andre prøver er helt naturligt, da man er i en situation, hvor der er noget på spil, og man skal præstere her og nu. I nogle tilfælde bliver nervøsiteten dog så slem, at der er tale om eksamensangst.

Hvad kan man så gøre for at få ro på nerverne og undgå eksamensangst? Her får du en række gode råd og mere viden om at komme eksamensangsten til livs.

Faglig forberedelse til eksamen

Uanset om du kun har lidt sommerfugle i maven, eller om du bliver meget nervøs før eksamen, er det afgørende, at du forbereder dig. Hvis du ikke er forberedt, er det meget svært at bevare roen før og under eksamen.

Eksamensforberedelse dækker både over det faglige og det praktiske. Den faglige forberedelse er den vigtigste for, at du kan lave en god besvarelse til eksamen og få en høj karakter. Du skal have overblik over dit fag og styr på hvilke typer af spørgsmål, du kan støde på til eksamen.

 

Hjælp til den faglige forberedelse

Inden den mundtlige eksamen er det vigtigt, at du forbereder dig ved at finde ud af:

  • hvad der er hovedområderne i pensum og sammenhængen mellem disse, så du har overblik og kan perspektivere til det øvrige pensum inde til eksamen
  • hvad der er det helt centrale/pointen i teksterne/emnerne i pensum - som du helt sikkert skal have nævnt til eksamen
  • resultater/konklusioner i emnerne/teksterne, så du ikke skal til at finde frem til dette i forberedelsen eller i eksamenssituationen, hvor tiden er knap.

Før den skriftlige eksamen er det vigtig, at du forbereder dig på:

  • hvordan eksamen er opbygget i de enkelte fag - om der er delprøver og valgmuligheder, som du skal forberede dig på
  • hvordan du løser de opgavetyper, som du kan komme op i, f.eks. essay i dansk
  • hvordan du disponerer din tid inde til eksamen
  • hvilke hjælpemidler, du skal have klar, og hvordan de skal bruges.

Hjælp til den praktiske forberedelse

Praktisk forberedelse er vigtig, fordi det giver dig ro før og under eksamen, så du kan fokusere på at lave en faglig toppræstation.  Marie Gjerum, socialrådgiver og psykoterapeut

 

Kontakt

 Dyrlevvej 9

    4720 Præstø

 +45 22 79 33 35

 E-mail : katrine@trautner-dk.dk

Det siger kunderne

Matias 9 år

Jeg var fuldstændig afslappet og jeg sov bedre end nogensinde før da jeg kom hjem. Efter hypnosen har jeg ikke bidt negle, jeg tænker faktisk slet ikke over det mere. Jeg har ligesom glemt at jeg nogensinde har bidt i de negle. Læs Matias's fulde beskrivelse

Det siger kunderne

Maria Hansen

" jeg har fået den glæde, som jeg havde manglet. Måske har det manglet lidt for længe, og det er bare super rart at føle, at jeg kan bevæge mig, og sige hvad jeg vil igen. Jeg er også super glad for, at Katrine har ville hjælpe mig med at blive mig selv igen. "  Læs hele Maria's oplevelse

Du er altid velkommen til at sende en mail på katrine@trautner-dk.dk Eller ringe på 22 79 33 35, hvis du ønsker yderligere oplysninger om min behandling eller andre ting med hypnose. © 2019